Veel mensen vragen zich af waarom PR veel tijd kost. Public Relations bestaat uit het constant onderhouden van relaties, ook als de relaties het niet verwachten. Als PR-bureau zijn wij daar dagelijks mee bezig namens de merken en bedrijven die we vertegenwoordigen. Wij voorkomen voor onze klanten de volgende vijf grote PR fouten. Lees snel het artikel om erachter te komen of jouw PR team deze fouten nog maakt.

vijf grote pr fouten

Het opvolgen vergeten

Wij zien het regelmatig voorkomen dat een persrelatie verwaarloosd wordt. Wij zien online regelmatig klachten voorbijkomen van diverse journalisten, influencers en media. Ze krijgen geen antwoord op vragen, mails worden niet beantwoord en telefoontjes worden afgeraffeld. Een echte no go, want een persrelatie is degene die jouw merk aan publicaties en mooie samenwerkingen kan helpen. Het contact tussen jouw merk en de pers moet dus in topconditie zijn.

Journalisten en influencers moeten bijvoorbeeld snel kunnen schakelen. De pr-medewerker of het PR bureau van jouw merk moet dus ook snel zijn. Heeft een persrelatie een vraag en ben je te laat met reageren? Dan kan een persrelatie ervoor kiezen om verder te zoeken naar een merk dat wel snel kan helpen. Veel journalisten werken namelijk met deadlines en wachten is voor hen geen optie. Opvolgen is dus heel belangrijk als je actief aan de PR van je merk wilt werken.

Afgeraffelde perspakketten

Een van de vijf grote PR fouten is het verzorgen van slechte perspakketten. Een perspakket bevat vaak nieuwe producten, een persbericht en een leuke boodschap voor een persrelatie. Sommige PR bureaus maken er echt een feestje van zoals wij. Wij zijn van mening dat een perspakket eruit moet zien als een cadeautje. Een perspakket is namelijk het fysieke visitekaartje van jouw merk, de eerste indruk moet goed zijn! Toch merken wij dat veel merken hier nog steken laten vallen.

Zo zijn er PR bureaus die de producten met een kort briefje in een dicht geniet papieren tasje verzenden. Deze week zagen wij op Twitter een foto voorbijkomen van een blogger. Deze dame had een perspakket ontvangen in een doos waarop nog een verzendsticker van een koffielabel stond. Het adres en de naam van het PR bureau stonden er ook nog op. De blogger kon het niet waarderen dat zij een gerecyclede doos ontving en liet dat online weten. Niet zo fijn voor het merk wat zij vertegenwoordigen die nu met deze blunder op het internet staat. Perspakketten zijn dus belangrijker dan je denkt, raffel ze niet af!

vijf grote pr fouten

Geven en nemen

PR bestaat uit geven en nemen. Toch merken wij dat veel merken te snel en te veel vragen van hun persrelaties. Het is niet vanzelfsprekend dat een persrelatie iets voor jouw merk doet. Immers betaal je een persrelatie niet en als je hen niets kan bieden, hoeven zij jou ook niets te geven. Alhoewel het geen voort wat hoort wat spelletje hoeft te zijn, moet PR ook geen eenrichtingsverkeer te zijn.

We merken vaak op dat merken denken dat ze door het verzenden van een persbericht recht hebben op een publicatie. Dat is helaas niet hoe het werkt. Het ongevraagd opsturen van perspakket is ook geen garantie voor een tegenprestatie. De grootste fout die je kunt maken is ervan uitgaan dat een persrelatie toch wel over jouw merk wil publiceren. Zo creëer je juist een afstand tussen het merk en persrelaties. PR bestaat uit geven, nemen en een relatie ontwikkelen.

Wie ben jij?

Een groot gedeelte van PR werk is weten wie je persrelaties zijn. Alles draait om de persoonlijke relatie en daarvan afstappen loopt meestal slecht af. Zorg er dus voor dat je persrelaties altijd met de juiste naam aanspreekt. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar het internet staat vol met klachten van persrelaties die andere ervaringen hebben. Gebruik maken van een grote ongeordende database is ook niet zo handig.

Hierdoor zien wij online vaak klachten verschijnen. Beauty editors ontvangen bijvoorbeeld persberichten over de nieuwste auto. Een travel blogger ontvangt ineens een perspakket met de nieuwste sokken. In dit geval is het duidelijk te zien dat een merk niet weet met wie ze te maken hebben. Als een persrelatie hierdoor afknapt op jouw merk, is het moeilijk om de persrelaties weer aan jouw kant te krijgen. Je wist immers niet eens wie jij voor je had, waarom zou de persrelatie dan nog aandacht aan jou besteden?

pr bureau beauty

PR kost tijd

Als laatste tip geven wij je graag mee dat PR tijd kost. Wij kunnen als PR bureau snel schakelen en soms binnen een week al goede resultaten behalen. Voor de betere resultaten hebben wij echter meer tijd nodig. PR zet je daarom in voor de langere termijn. Het draait immers om het opbouwen van relaties ter bevordering van b.v. publicaties over jouw merk. Grote successen creëren kost tijd en het is belangrijk om daar bij stil te staan. PR lijkt heel erg op daten en na de eerste date weet je vaak nog niet of je wilt trouwen. Zo werkt het ook met relaties tussen merken en persrelaties. Geef jouw PR team dan ook de tijd om goede resultaten te boeken en voorkom de vijf grote PR fouten.

Heb je nog geen PR team, maar heb je er wel een nodig? Dan kun je terecht bij Bloggers and Brands via info@bloggersandbrands.nl of 06 30 38 13 80 voor vrijblijvend advies. Als PR bureau specialiseren wij ons in beauty, fashion en lifestyle merken in het midden en hoogsegment. Bekijk ons portfolio voor onze mooie resultaten.