Veel merken richten zich vooral op het promoten van de producten die zij maken. Een goed idee, want die moeten natuurlijk verkocht worden om in business te blijven. Wij raden je ook aan om het verhaal achter het merk te vertellen. Vanuit de psychologie en sociologie weten wij dat mensen het fijn vinden om zichzelf ergens mee te identificeren. Een mens kan zich niet zo snel identificeren met een product, maar zich wel meer verbonden voelen met het merk door het verhaal. In dit artikel vind je daarom tips om het verhaal achter het merk te vertellen.

vertel het verhaal achter het merk

Storytelling middels PR

Bloggers and Brands verzorgt de PR voor beauty, fashion en lifestyle merken. Alhoewel wij regelmatig persberichten schrijven over hun nieuwe producten, vertellen wij ook regelmatig het verhaal achter het merk. Want als merk maak je natuurlijk genoeg mee waar je over kunt vertellen. Het is daarom goed om persberichten niet enkel in te zetten voor product launches. Voor een betere band met persrelaties en klanten is het belangrijk om te vertellen hoe en waarom jouw merk is ontstaan. Dat kun je heel goed doen middels een persbericht.

Ook voor de zakelijke markt is het goed om middels persberichten het verhaal achter het merk te delen. Zo hielpen wij eerder Ockyz met het verspreiden van hun verhaal voor een crowdfunding campagne. Daarnaast hebben wij ook de PR voor de producten zelf verzorgt. Hierdoor kon Ockyz B2B en B2C hun verhaal vertellen en zo het merk nog beter op de kaart zetten. Het verhaal achter het merk vertellen is belangrijk omdat je zo de unieke kanten van jouw merk kunt laten zien. Dat is hetgeen wat opvalt bij klanten, de media en persrelaties.

Behind the scenes

We love social media en wij vinden dat elk merk er zo veel mogelijk gebruik van moet maken. Tijdens onze adviesgesprekken geven veel merken aan dat ze niet zo goed weten wat ze moeten posten. Onze eerste tip is om naast het posten van de nieuwe producten, veel behind the scenes posts te plaatsen. Via social media kan dat sneller en makkelijker dan ooit! Je kunt middels handige apps de mooiste foto’s en video’s posten, maak daar ook zeker gebruik van.

Als media en PR bureau doen wij dat ook graag. Voor onze klanten en influencers is het belangrijk dat zij weten wat wij doen en waarom. Wij vertellen ons verhaal regelmatig met behind the scenes foto’s en video’s. Zonder het vertellen van ons verhaal zouden wij overkomen als een van de vele media en PR bureaus. Nu zijn wij Bloggers and Brands, het bureau waar het altijd gezellig is, maar waar wel met veel plezier hard gewerkt wordt. Gebruik social media ook om jouw verhaal te vertellen met veel behind the scenes posts. Creëer zo makkelijk een band met klanten, persrelaties en potentiële zakenpartners.

vertel het verhaal achter het merk

Maar wat moeten wij dan precies vertellen?

Een heel goede vraag en hierbij ons antwoord. Het is ten eerste belangrijk om te vertellen hoe het merk is ontstaan. Enkele merken die dat goed doen zijn Spanx en Nasty gal. Sara Blakely is de vrouw achter Spanx, de broekjes die alles op hun plek houden onder strakke kleding. Sara vertelt al vanaf de start haar verhaal, waardoor vrouwen over de hele wereld zich met haar merk kunnen identificeren. Sara vertelt hoe zij zich ergerde aan bobbelig ondergoed onder haar mooie jurkjes en dat zij daar graag iets aan wilde doen. Sophia Amoruso is de eigenaresse van de Nasty gal webshop. Vanaf de start wisten mensen wie zij was, een meisje dat net zoals hen van shoppen hield. Helaas heb je daar niet altijd genoeg geld voor en Sophia zorgde ervoor dat je bij haar betaalbaar kon shoppen.

Sara en Sophia vertellen nu regelmatig hun verhaal via PR en social media. Hun leven en het opstarten van hun bedrijf ging niet over rozen, maar door hard werken en een goed idee hebben zij het gemaakt. Dat spreekt mensen aan. Het verhaal achter het merk vertellen zorgt voor herkenbaarheid en een klik. Consumenten kopen graag bij merken waarin ze iets van zichzelf herkennen. Laat dus regelmatig weten waar jouw merk vandaag komt en waar het naartoe gaat. Creëer door de personal touch een sterkere band met jouw klanten.

Vergeet de branding niet!

Via PR en social media kun je als merk dus heel goed het verhaal vertellen. Wij willen je als laatste aanraden om de branding niet te vergeten. Het verhaal achter het merk vertellen gaat beter als er een rode lijn aanwezig is. Middels branding zet je die rode draad uit in de vorm van een huisstijl, de manier van communiceren, de missie en de visie. Het verhaal achter jouw merk vertel je vervolgens middels de door jouw gekozen branding strategie.

Zo voorkom je bijvoorbeeld dat je het verhaal elke keer anders vertelt. De juiste branding zorgt ervoor dat de details van het verhaal altijd hetzelfde zijn. Is het merk ontstaan in Nederland? Maak er dan geen China van omdat je denkt dat interessanter klinkt. Richt je op de doelgroep van jouw merk en pas het verhaal niet constant aan omdat je iedereen wilt bereiken. In dit artikel hebben wij de belangrijkste branding tips op een rijtje gezet. Die kunnen jou helpen bij het vertellen van het verhaal achter jouw merk.

Wil jij ook graag het verhaal achter jouw merk vertellen? Laat het ons weten zodat wij jou goed kunnen helpen. Je kunt ons bereiken via info@bloggersandbrands.nl of 06 30 38 13 80 voor vrijblijvend advies.