Branding is heel erg belangrijk en daarom zijn wij er elke dag mee bezig.  Zonder branding is het voor een klant niet altijd duidelijk waar jouw merk voor staat. En aangezien er heel veel bedrijven zijn, is het heel belangrijk om er middels branding goed uit te springen. Echter bestaat branding niet alleen uit logo’s en slogans, zoals veel mensen denken. Laat Bloggers and Brands je helpen en versterk de branding van jouw merk met de onderstaande tips.

Waar staat jouw brand voor?

Een brand oftewel een merk heeft als het goed is een missie en een visie. Voor een kledingmerk kan de missie bijvoorbeeld betaalbare mode verkopen zijn. Als visie zou het merk wellicht het aanspreken van vrouwen kunnen nastreven, die er graag goed uitzien zonder kinderarbeid te stimuleren. Een prachtige missie en visie als je het ons vraagt. Echter is het dus van belang om beide duidelijk te maken middels branding, om zo de juiste klanten aan te spreken. Bedenk en werk daarom de missie en visie van jouw merk eerst goed uit.

versterk de branding van jouw merk

Logo’s, slogans en tone of voice

Als Bloggers and Brands het social media management van een merk overneemt, dan zoeken wij eerst deze drie dingen uit. Op social media is het gebruik maken van logo’s, slogans en de juiste tone of voice heel erg belangrijk. Wij willen natuurlijk dat het merk waarvoor wij op social media kanalen aan de slag gaan, overal goed te herkennen is. Op elk social media kanaal houden wij dus eenzelfde stijl aan met betrekking tot deze drie punten.

Wat wij afraden is bijvoorbeeld op elk social media kanaal een ander logo hanteren. Overal hetzelfde logo voeren is een goed idee, het zorgt namelijk voor (visuele) naamsbekendheid. Psychologisch gezien zullen mensen jouw merk sneller onthouden, als zij jouw merk overal kunnen herkennen aan eenzelfde logo. Coca Cola en McDonalds bijvoorbeeld zijn hier heel goed in. Hun logo’s, slogans en tone of voice herken je overal, want deze zijn overal hetzelfde.

Spring eruit met PR

In Amerika en Engeland zijn merken hier al heel erg goed in. De persevents vliegen je om de oren en alleen de meest invloedrijke personen mogen langskomen. Deze mensen worden soms ingevlogen voor events en over het boeken van een hotelkamer hoeven zij zich geen zorgen te maken. De merken die hier extra geld in steken, doen dat met name voor de Public Relations en hun branding.

Want elk merk kan een of meerdere vertegenwoordigers gebruiken, die dezelfde interesses hebben als het merk zelf. Hierbij cirkel je weer terug naar de missie en de visie. Zo zijn er bijvoorbeeld modejournalisten en bloggers, die enkel kleding dragen van biologisch katoen. Hier schrijven zij over en als het goed is hebben zij zelf al een grote fanbase opgebouwd. Als de doelgroep van jouw merk overeenkomt met hun fanbase, dan heb je een heel goede branding match. Hun fanbase kun je dan makkelijk aanspreken over jouw merk en vertellen waarom het de aandacht verdiend.

Maak het niet te moeilijk

Branding klinkt groots en ingewikkeld, echter valt het reuze mee. Een branding strategie moet met name passen bij jouw merk en de doelgroep. Stel dat jij een kledingmerk voor sporters verkoopt, dan zou je in de branding gezondheid mee kunnen nemen. Als dat betekend dat jouw klanten niet onthaald worden met ballonnen en confetti maar met een gezonde shake, dan voer je dat overal in door. Sporten is immers goed te matchen met gezondheid en daarom een goed punt om in jouw branding te integreren.

Laat je in ieder geval niet verleiden door de branding van de concurrent. Het hoeft niet altijd groter en over de top te zijn. Jouw branding moet met name jouw doelgroep een gevoel van herkenning verschaffen. Als jij dus een heel eenvoudig logo hebt, dan trek je wellicht klanten aan die houden van rust en ruimte. En stel dat jij een sauna runt, dan is zo’n type logo een heel goed idee. Maak branding dus niet te moeilijk en houdt het dichtbij jouw merk.

versterk de branding van je merk

Ontwikkelen en vernieuwen

Jouw merk op de kaart zetten is heel belangrijk. Echter veranderd de markt dagelijks afhankelijk van de branche waarin jij actief bent. Dat betekent ook dat je wellicht de branding voor jouw merk moet vernieuwen. Vasthouden aan een missie en visie die niet meer bij de huidige ontwikkelen horen, is een slecht idee. Het vernieuwen van de branding strategie hoeft overigens niet te betekenen dat je helemaal opnieuw moet beginnen.

Sportmerk Nike vernieuwt de branding bijvoorbeeld om de paar jaar en doet dit heel subtiel. Om Nike een luxer imago te geven, zijn ze begonnen met het verkopen via de Bijenkorf. Een goede zet, want de Bijenkorf heeft zelf al een hoog segment imago en branding strategie. De branding van Nike komt aardig overeen en dus is het een perfecte match. Een kleine ontwikkeling met een grote boost voor de branding, go Nike!

Branding is dus meer dan logo’s en slogans. Wij hopen dat je door dit artikel inspiratie hebt gekregen om de branding van jouw merk weer op te pakken. Wij helpen jou graag met het ontwikkelen daarvan. Mail ons via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80 voor een vrijblijvende afspraak.