Bloggers and Brands is gespecialiseerd in het maken van advertorials. Wij hebben daar bloggers, vloggers en social media influencers voor. Samen met hen maken wij custom advertorials voor de merken die wij vertegenwoordigen. Over advertorials in het algemeen zien wij veel vragen voorbijkomen. Met name over het verschil tussen een review en een advertorial. In dit artikel leggen wij je graag uit wat het verschil is.

Wat is een review?

Een review of recensie is een (kritische) beoordeling van iemand over een ervaring, product of service. Iedereen kan een review schrijven of filmen, daar hoef je geen influencer voor te zijn. Echter plaatsen influencers zoals bloggers en vloggers hun reviews wel online, met name om hun volgers te behoeden voor miskopen. Of omdat zij een product hebben gevonden waarvan zij vinden dat iedereen het goed kan gebruiken.

Voor een review kopen influencers (bloggers en vloggers) regelmatig zelf producten. Het komt ook vaak voor dat een influencer een product krijgt van een merk of een pr-bureau. Hierdoor kunnen influencers zelf beslissen of zij het product reviewen. De influencer is op zo’n moment namelijk niet gebonden aan afspraken over de publicatie (zoals bij een advertorial). Een review kan dan negatief, positief of neutraal uitvallen. De blogger of vlogger kan en mag immers zijn of haar eigen mening geven.

Het verschil tussen een review en een advertorial

Een advertorial is reclame

Advertorials werken anders dan reviews. Voor een advertorial ontvangen onze influencers een geldbedrag en de producten die zij nodig hebben om een advertorial te maken. Advertorials worden door merken ingezet om een nieuwe service of een product te promoten. Een advertorial valt onder reclame maken en is dus altijd positief of neutraal ingericht. De advertorial wordt gebruikt om potentiele klanten te informeren over een nieuw product en om hen aan te sporen om het te testen.

De influencer wordt dan ook betaald om de positieve punten van het product aan te halen. De mening van de influencer wordt hierbij niet aangehaald, tenzij de influencer zelf een goede ervaring met het product heeft. Hierdoor kun jij als lezer zelf bepalen of het product voor jou geschikt is. Wil je het product vervolgens uitproberen, dan bepaal je dat op basis van de feiten over het product en de informatie uit de advertorial. Niet omdat de mening van de influencer de boventoon voert.

Het verschil tussen een review en een advertorial?

Een review vind je dus in een onbetaald artikel of een video, waarin de influencer zijn of haar mening geeft. Een merk heeft geen invloed op die mening. Voor een advertorial wordt de influencer betaald om in zijn of haar eigen woorden te vertellen over een nieuw product. Bij Bloggers and Brands streven wij ernaar om de advertorials zo in te richten, dat jij als volger zelf een mening kan vormen over het product.

Als de influencer zelf ook blij met het product is, dan vind je dat sowieso terug in de advertorial. Is een advertorial dan wel betrouwbaar? Jazeker, want wij zorgen er samen met onze influencers voor, dat er duidelijk wordt aangegeven dat het om reclame gaat. Hierdoor weet je dat je een advertorial gaat bekijken, waarin het niet draait om de mening van jouw favoriete influencers. Je weet dan meteen dat je informatie kunt ontvangen over een nieuw product.

mediabureau bloggers

Is een advertorial dan wel betrouwbaar?

Onze influencers krijgen voor het aannemen van advertorial, de keus om deze aan te nemen of af te slaan. Vinden zij het product niets, dan kunnen zij ervoor kiezen om de advertorial niet aan te nemen. Hierdoor weten wij zeker dat zij enkel advertorials maken die bij hen passen. Betrouwbaar is eigenlijk niet van toepassing als gaat om advertorials. Een advertorial bestaat namelijk enkel feiten en informatie over het product, op een leuke manier verpakt door de influencer. Hun mening geven zij middels reviews, die los staan van advertorials.

Het kan weleens fout gaan als een advertorial wordt vormgegeven als een review. De influencer lijkt dan zijn of haar eigen mening te geven en die mening zou betrouwbaar moeten zijn. Echter is hun mening gekleurd omdat zij afspraken hebben gemaakt met het merk, over de informatie die zij moeten verschaffen in de review. Hierdoor kun jij als volger denken dat een influencer positief over een product denkt, terwijl dit wellicht niet zo is.

Bij Bloggers and Brands houden wij daarom reviews en advertorials duidelijk van elkaar gescheiden.

Heb jij iets aan dit artikel gehad? Laat het ons dan zeker weten via een comment en vergeet het artikel niet te delen, dank je wel!