Als influencer heb je naarmate je steeds meer content plaatst en bekender wordt, steeds meer contact met media en pr-bureaus. Heel erg leuk, want dat betekent nieuwe kansen en leuke samenwerkingen. Toch merken wij op dat veel influencers nog niet het verschil tussen een media en pr-bureau weten. In dit artikel leggen wij daarom uit wat je van beide type bureaus kunt verwachten en waarom.

Het verschil tussen een media en pr-bureau

Dit doet een pr-bureau

Een pr-bureau werkt aan Public Relations, ofwel publieke relaties. Die relaties kunnen klanten, de pers en andere bedrijven zijn. Als influencer val je onder de pers, de groep die nieuws en content publiceert. Een pr-bureau helpt merken om in contact te komen met jou. Zo kan een merk sneller de juiste mensen over hun laatste nieuws vertellen. Als jij dat nieuws interessant vindt voor jouw volgers, kun je zelf beslissen of je erover publiceert.

Het nieuws dat afkomstig is van pr-bureaus is vaak exclusief. Dit houdt in dat jij als influencer als eerst het nieuws ontvangt, voordat de gewone mens het voorbij ziet komen in bijvoorbeeld een magazine. Dat kan voor jou handig zijn omdat je hierdoor weer een nieuwswaardig artikel of video kunt maken. Handig voor jouw content kalender en fijn voor het merk dat graag hun nieuws wil verspreiden.

pr bureau den haag

Een mediabureau werkt anders

Er zijn diverse soorten mediabureaus. Ze creëren of kopen in ieder geval allemaal reclame in voor de merken waarvoor zij werken. Mediabureaus betalen dan ook altijd voor bijvoorbeeld een advertorial op een blog of een gesponsorde video. Ze kunnen daar dan wel eisen aan stellen aangezien ze jou inhuren en daarvoor betalen. Tegenwoordig zijn er ook mediabureaus die zoals Bloggers and Brands enkel met influencers werken.

Als mediabureau kopen wij bijvoorbeeld geen reclame in bij tv-zenders, kranten of magazines. Wij creëren samen met onze influencers content op maat voor de merken waar wij mee werken. Hiervoor worden onze influencers altijd betaald, maar moeten ook aan een aantal punten voldoen. Je maakt namelijk reclame voor een merk en die hebben hun eigen wensen en doelen. Samen zorg je ervoor dat hun boodschap op de juiste manier aankomt bij hun potentiële klanten, ofwel jouw lezers en kijkers.

pr bureau beauty

Het verschil tussen een media en pr-bureau

Van een mediabureau zal je geen persberichten, pakketten of uitnodigingen voor events ontvangen. Die ontvang je enkel van pr-bureaus, want die werken aan relaties en nieuws verspreiden. Afhankelijk van het budget dat een merk bij een pr-bureau neerlegt, kan er meer of minder gedaan worden. Daarom ontvang je van sommige merken veel persberichten. Weer andere merken sturen er slechts een per jaar, maar organiseren wel een groots event.

Een mediabureau klopt vaak enkel bij je aan wanneer ze reclame willen inkopen. Ook zij zijn afhankelijk van de budgetten die een merk heeft. Omdat merken betalen voor reclame en specifieke wensen hebben, kan het dus zijn dat je niet ingehuurd wordt. Reclame wordt veelal ingezet voor een vooraf bepaald doel. Daarom wordt er goed gekeken naar welke influencer daar echt bij past, zodat er geen geld verloren gaat.

pr bureau bloggers

Dit is handig om te weten

Via een pr-bureau krijg je dus vrijwel nooit een betaalde opdracht. Echter loont het wel om met hen samen te werken. Zij kunnen je immers voorzien van exclusief nieuws, producten die je wellicht zelf niet kunt betalen en toffe ervaringen middels events. Een pr-bureau streeft ernaar om een win-winsituatie te creëren. Jij krijgt toffe producten en nieuwe content voor je blog of Youtube kanaal. Zij krijgen een nieuwe relatie erbij en de kans om het nieuws van hun merken te verspreiden.

Een goede relatie met een pr-bureau kan deuren openen, waar je zelf nog niet aan gedacht had. Een pr-bureau heeft immers veel connecties en dat biedt nieuwe kansen voor jou als influencer. Een mediabureau stelt veel meer eisen en zal je in de meeste gevallen alleen benaderen als ze een betaalde samenwerking voor je hebben. Het loont om te laten zien dat je goede content kan creëren en (middels pr-bureaus) al met enkele merken samenwerkt. Immers gaat een mediabureau af op de content die je al hebt en als dat goed is gaan ze graag een samenwerking met je aan.

Heb je iets van dit artikel geleerd? Wij horen het graag via een comment!

Schrijf jezelf hier in als influencer bij ons mediabureau. Je kunt jezelf ook aanmelden voor de perslijsten van ons pr-bureau.