Sta jij op een bloggers blacklist? Dat zou zomaar kunnen, want niet alle bloggers zijn geschikt voor samenwerkingen met merken en bedrijven. Er zijn aardig wat merken waarvan bekend is, dat zij niet al te netjes omgaan met bloggers. Echter gaan bloggers ook niet altijd even netjes om met merken. Veel merken plaatsen die bloggers op een ‘niet mee samenwerken’ lijstje. Sommige komen zelfs op een bloggers blacklist te staan.

Als je eenmaal op zo’n lijstje staat, dan kan het zijn dat je minder of geen samenwerkingen aangeboden krijgt. Het is ook lastig om ervan af te komen, als je eenmaal een slechte reputatie hebt. Want ook merken, pr en mediabureaus wisselen onderling informatie uit. Gelukkig zijn er manieren om dat te voorkomen. In dit artikel geven wij jou graag tips waarmee jij jezelf als blogger kunt professionaliseren. Zo kun je ervoor zorgen dat je niet op een bloggers blacklist terecht komt.

bloggers blacklist

Stel jezelf op als een professional

Zoals je wellicht al weet, geven wij bij Bloggers and Brands de voorkeur aan bloggers met een eigen bedrijf. Bloggers met een eigen bedrijf gedragen zich over het algemeen professioneel, netjes en vriendelijk. Voor ons als media en pr-bureau werkt dat erg prettig. Onze klanten, andere bedrijven en merken kunnen dat ook waarderen. Want zodra jij voor een merk aan de slag gaat, ben jij (tijdelijk) het gezicht van dat merk.

Dat betekent dat jouw gedrag en branding bij hen moet aansluiten. Helaas zijn niet alle bloggers zich hiervan bewust. Hierdoor vallen veel bloggers bij voorbaat al af. Veel merken scannen bloggers van tevoren op hun (online) gedrag. Als media en pr-bureau doen wij precies hetzelfde. Het is namelijk onze taak om voor onze klanten, de beste matches met bloggers te verzorgen. Die taak nemen wij heel serieus!

Wees beleefd, formeel en vriendelijk

Het komt helaas regelmatig voor dat bloggers de medewerkers van merken onbeleefd aanspreken. Zonder enige kennismaking worden er informele mails verzonden. Er wordt veelal ongewenst om samenwerkingen en producten gevraagd. Brandmanagers, marketingmanagers, pr-dames en mediabureaus, vinden het niet prettig om zo aangesproken te worden. Zoals alle andere mensen vinden zij het fijn om op een nette wijze benaderd te worden.

Als media en pr-bureau krijgen wij dagelijks dergelijke mails en aanvragen binnen. Onze eerste gedachte: Als je ons als bureau al zo aanspreekt, hoe spreek je dan een van onze klanten aan? Die zijn als zij jou een opdracht geven, op dat moment ook jouw klant. Een klant op een onbeleefde manier aanspreken is altijd een zeer slecht idee. Houdt de communicatie dus altijd beleefd, formeel en vriendelijk.

Afspraak is afspraak

Veel merken die bij ons aan tafel zitten, hebben te maken gehad met bloggers die zich niet aan de afspraak hielden. Een veel voorkomende reden waarom merken samenwerkingen met bloggers stopzetten. Het kost namelijk veel tijd om een samenwerking op te zetten, die voor beide partijen iets oplevert. Het is voor veel merken nieuw terrein en een nare samenwerking kan ervoor zorgen, dat een merk stopt met nieuwe opdrachten uitgeven.

Ga je een samenwerking met een merk aan en hou je dan aan de afspraken die gemaakt zijn. Kom je ergens niet uit of lukt het niet om een deadline te halen, geef het dan tijdig aan. Besluit niet op eigen houtje de planning te wijzigen of de advertorial anders in te delen. Zorg ervoor dat je alles op tijd en op de juiste manier aanlevert. Zo laat je een samenwerking prettig verlopen en bespaar je het merk en jezelf tijd.

een bloggers blacklist

Samenwerken doe je samen

Als bureau maken wij het regelmatig mee, dat bloggers onbetrouwbaar blijken. Zij reageren niet op mails of besluiten advertorials anders aan te leveren dan gevraagd. Het kan natuurlijk een keertje gebeuren, maar sommige bloggers laten constant steekjes vallen. Voor ons en de merken een reden om jou als blogger op een bloggers blacklist te plaatsen. Het kost bureaus en merken onnodig tijd, als zij bloggers steeds moeten herinneren aan de gemaakte afspraken.

Tijdens een opdracht werk je als blogger niet enkel voor jezelf. Je wordt ingehuurd om een advertorial te maken. Een merk is op dat moment jouw klant en ook zij moeten tevreden zijn met de resultaten. Als blogger is het dus een goed idee om klantenservice aan te bieden. Denk aan bereikbaar zijn, meedenken met de klant en hun commerciële wensen mixen met jouw unieke stijl van bloggen. Op het moment dat jij een opdracht aanneemt, zijn jouw wensen niet meer de enige die van belang zijn. Die van de klant zijn minstens zo belangrijk.

Hoe professionaliseer jij jezelf als blogger? Laat het ons weten via een comment!

Vergeet niet om jezelf aan te melden bij ons als blogger, vlogger of social media influencer.