Bloggers and Brands is gek op social media management voor beauty merken. In dit artikel bekijken wij daarom de social media kanalen van het nagellak merk OPI, die het naar onze mening heel goed doet. Ontwikkel jouw social media kanalen zoals OPI, met behulp van onze social media management tips. Social media management voor beauty merken is namelijk heel belangrijk!

Denk aan de ROR

Een tijdje geleden was een van onze teamleden aanwezig op een OPI persevent. Hier was Suzi Weiss-Fischmann ook aanwezig. Zij is de creatieve directrice van het nagellak merk, en zij gaf aan dat het merk veel waarde hecht aan ROI in de vorm van ROR. ROR staat voor Return On Relationships en OPI heeft heel goede relaties ontwikkeld met de klanten van het merk. Die waardevolle relaties met klanten hebben zij o.a. ontwikkeld middels social media management.

OPI is namelijk overal te vinden. Zij hebben een Facebook pagina, een Instagram account, Twitter is altijd up to date en bloggen doen zij ook. Op elk social media kanaal bieden zij meer waarde aan hun klanten dan andere merken in dezelfde branche. Klanten zijn binnen no time echte fans en er komen er steeds meer bij. Want via social media kan OPI heel snel nieuws verspreiden en potentiële klanten op een leuke manier aanspreken.

social media management voor beauty merken

Denk aan de toekomst

De eerste Instagram foto van het Amerikaanse OPI team werd op 19 december 2012 gepubliceerd. Hoe wij dat weten? Wij hebben hun hele Instagram account doorgenomen en hebben ons een weg naar beneden gescrold, waar wij uiteindelijk de eerste foto vonden. Ondertussen heeft het Amerikaanse OPI account zo’n 797.000 volgers opgebouwd, daar hebben zij dus vier jaar over gedaan.

Social media management kost dus aardig wat tijd. Echter heeft OPI nu wel een enorme fanbase opgebouwd, die zij kunnen informeren over wat en wanneer zij maar willen. Zodra er nieuwe nagellakjes worden uitgebracht, kunnen zij dat de hele wereld laten weten. Wachten op een magazine die misschien iets publiceert over het merk hoeft niet meer. Klanten oftewel volgers houden elkaar onderling ook op de hoogte over OPI via social media.

Je moet overal zijn

Ja, er zijn veel social media kanalen en je moet op zoveel mogelijk relevante kanalen aanwezig zijn. Zoek dus eerst uit waar jouw (potentiële) klanten zich op social media bevinden. Het kan namelijk best zijn dat de een wel Facebook gebruikt, terwijl de ander juist op Instagram en Snapchat zit. Het zou dan heel zonde zijn als jij enkel Facebook inzet voor jouw merk. Tegenwoordig zijn op Facebook meer dertig plussers aanwezig, jongeren zijn meer te vinden op Snapchat en veel vrouwen zitten meer op Instagram en Pinterest.

Uiteraard is het ook belangrijk om mee te groeien met jouw klanten. Er komen namelijk veel social media kanalen bij en de aandacht van de klanten kan dus verschuiven. Als jouw merk een jongere doelgroep bediend, dan is het nu een goed idee om gebruik te maken van Snapchat en Instagram. Uiteraard kun je de andere social media kanalen gewoon blijven updaten, maar via een nieuw kanaal kun je weer nieuwe klanten aanspreken.

Ontwikkel een structuur

Het Amerikaanse OPI kantoor heeft ongetwijfeld een team samengesteld voor de social media kanalen. Dat kun je merken aan de structuur van de kanalen. Zij doen eigenlijk alles wat Bloggers and Brands altijd aanraadt. Zij verzorgen regelmatige updates, zorgen zo nu en dan voor entertainment en zijn niet enkel bezig met hun product verkopen. OPI zit bovenop de social media kanalen en er gaat geen dag voorbij dat je geen update krijgt.

Mensen zijn gewoontedieren en vanuit de psychologie weten wij dat een gewoonte aanleren zo’n eenentwintig dagen duurt. Waarvan het prikkelen en het aansporen van het brein onderdeel is van het aanleren. Via social media kun je dus klanten ‘aanleren’ om terug te komen voor updates. Echter moet jij als merk dan wel consequent updates plaatsen, die daadwerkelijk meer waarde hebben dan die van de concurrent, anders haakt men snel af. Bij Bloggers and Brands besteden wij dan ook veel aandacht aan structuur en strategie.

social media management voor beauty merken

Pas de posts aan

Als je de social media kanalen van OPI bekijkt, dan zie je dat ze op elke kanaal hun posts aanpassen. Alhoewel zij op elk kanaal vaak hetzelfde prachtige beeldmateriaal gebruiken, passen zij hun teksten en hashtags per kanaal aan. Op Twitter plaatsen zij vaak een korte zin, maar op Facebook en Instagram vind je langere verhaaltjes. Er wordt ook verwezen naar hun blog waar je langere artikelen met tips vindt, die voor vrouwen leuk en relevant zijn.

OPI let ook heel goed op beeldmateriaal. Alhoewel hun eerste Instagram foto’s niet de mooiste waren, hebben zij er snel werk van gemaakt. Mensen zijn visuele wezens en mooi beeldmateriaal van jouw producten of inspirerende plaatjes grijpen mensen aan. Lange lappen tekst op social media doen het vaak minder goed, dan leuke korte en inspirerende berichtjes. Beeldmateriaal hoeft er overigens niet altijd gelikt uit te zien. Behind the scenes foto’s zijn ook heel erg leuk en het geeft jouw klanten de kans om zich met jouw merk te identificeren.

Heb jij iets aan onze tips voor social media management voor beauty merken gehad? Laat het ons dan weten via een comment en vergeet ons artikel niet te delen!

Wil je wel gebruiken maken van social media maar heb je geen tijd? Laat Bloggers and Brands het voor jou doen. Maak een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80