Online shoppen is heel erg handig, maar toch kan het naar onze mening niet op tegen een ouderwets dagje winkelen in de stad. Zo kun je namelijk niet alleen de gezellige sfeer proeven, maar ook meteen voelen, testen en passen wat je wilt kopen. Winkels blijven dus erg belangrijk voor ons allemaal, maar hoe promoot je een winkel? In dit artikel geven wij graag enkele pr-tips voor winkels, zoals onze klant en favoriete winkel OnleyDesirables in Amsterdam.

pr tips

Hoe werkt pr voor winkels?

Dat is een heel goede vraag, want een winkel richt zich met name op bezoekers en verkoop. Naar onze mening is interactieve pr dan ook het beste voor winkels. Denk aan leuke events, acties en give aways voor klanten. Aan de pers kun je nieuwe collecties presenteren en interessant nieuws delen middels persberichten. Het is in ieder geval goed om direct in contact te staan met klanten en de pers. Winkels draaien namelijk het beste op persoonlijke aandacht en goede service.

Wie, wat, waar?

Wij beginnen met het bekende rijtje. Voor wie is jouw winkel geschikt? Wat verkoop je en waar kunnen we het kopen? Als we deze drie punten niet weten, kunnen wij ze ook niet middels de juiste boodschap verspreiden. Voor winkels is het ook goed om uit te zoeken wie de ideale klant is. Zijn die regelmatig in de buurt van de winkel of moeten ze je echt opzoeken? Wat vinden ze leuk om te kopen en welk type service in de winkel vinden ze fijn?

Veel winkels laten de resultaten afhangen van de mensen die zelf binnenlopen, zonde! Als winkelier is het daarom extra belangrijk om niet alleen binnen de winkel te kijken. Hou het nieuws, de omgeving en wat andere winkels doen in de gaten. Bekijk hoe klanten zich bewegen en gedragen in de winkel. Leer ze goed kennen want zo weet je straks precies welk type klant je het beste kunt aanspreken middels public relations.

pr tips

Events voor klanten

Bij Bloggers and Brands zijn we gek op events. Voor winkels noemt men dat activatie evenementen. Denk maar aan de dame in de supermarkt die voor je neus soep maakt, die je vervolgens zelf mag proeven. De soep zal je daarna sneller kopen omdat je deze al kent en wellicht heel erg lekker vindt. Dergelijke evenement kun je dus ook organiseren in bijvoorbeeld kleding en schoenenwinkels, met of zonder soep.

Dergelijke evenementen prikkelen de nieuwsgierigheid van de klant, waardoor die zeker even binnenloopt. Op dat moment is het aan jouw team om hen een goede winkelbeleving te geven. Want ook dat helpt mee aan het versterken van de public relations. Een klant die zich op zijn of haar gemak voelt, komt eerder terug dan een klant die dat gevoel niet had. Investeer dus in relaties met klanten door leuke events die ze nog lang zullen herinneren.

Werken met de pers

Retail is nog steeds belangrijk voor veel persrelaties. Nieuwe winkels staan namelijk regelmatig in (lokale) kranten en magazines vermeld. Het is wel heel belangrijk om de juiste persrelaties aan te spreken over jouw winkel. Als je bloemen verkoopt is dat bijvoorbeeld niet heel erg interessant voor een beauty magazine. Lifestyle bladen, magazines over tuinieren en vakbladen zullen er wel interesse in hebben.

Benader de pers enkel als je echt interessant nieuws hebt. Een persbericht sturen over elk nieuw item wat de winkel binnenkomt is geen goed idee. Een verbouwing, een nieuwe collectie of belangrijke interne veranderingen zijn vaak wel nieuwswaardig. Voor OnleyDesirables was het bijvoorbeeld erg belangrijk om te vertellen dat deze winkel gevestigd in dé upcoming winkelstraat van Amsterdam. De place to be voor echte fashionistas en dus belangrijk om te weten voor fashion magazines.

Wij hopen dat je wat hebt aan onze pr tips voor winkels. Heb je toch hulp nodig met pr of het organiseren van een event? Mail dan naar info@bloggersandbrands.nl of bel ons via 06 30 38 13 80.