Project Description

De hogeschool van Amsterdam heeft negentig studenten, die de crème de la crème vormen van de afstudeerrichting digital marketing. Voor deze studenten gaven wij als dé blog expert, een gastcollege waarin wij onze tips en expertise deelden over bloggen als online marketing tool.

Doel

De studenten informeren over bloggen als online marketing tool. Tijdens het gastcollege hebben wij o.a. de onderstaande vragen beantwoord:

• Kan elk bedrijf bloggen?
• Hoe begin je en hoe richt je een blog in?
• Hoe koppel je de content aan de producten/services die je verkoopt?
• Wat moet je wel en niet doen als je gaat bloggen voor een bedrijf?
• Hoe maak je een blog artikel zo effectief mogelijk?
• Waaraan kun je zien dat de blog daadwerkelijk iets oplevert voor het bedrijf?

Hoe doen wij dat?

Bloggers and Brands doet dit middels een interactief gastcollege. Wij betrekken graag de luisteraar bij het gesprek door hen vragen te stellen. Daarnaast bieden wij de gelegenheid om ons vragen te stellen en pakken wij graag een van onze cases erbij. Zo kunnen wij het beste laten zien hoe het nu echt in de praktijk gaat.

Wat levert het op?

Inzicht over hoe het bloggen nu echt gaat in de praktijk. Tips over hoe je een blog kunt inzetten voor het algehele marketingplan. Een duidelijke opzet van hoe je een blog start, deze vorm geeft en invult met blog artikelen.

Review

Ernst de Roos, digital marketing professional en docent over het gastcollege:

Sinds september 2015 zijn 90 tweedejaars studenten gestart bij de nieuwe afstudeerrichting Digital marketing bij opleiding commerciële economie van de Hogeschool van Amsterdam. Deze selecte groep van studenten worden opgeleid tot digital marketeer, zodat ze beter aansluiten op de grote vraag naar online expertise vanuit het bedrijfsleven. Gedurende het jaar wordt iedere 10 weken in teamverband een project voor een bedrijf uitgevoerd met een specifiek thema op het gebied van Digital marketing. Het huidige project is gericht op Content marketing op basis van storytelling. Bij dit project wordt een content marketingplan opgesteld. Tevens wordt echte content opgeleverd, zoals video’s, whitepapers, infographics en ook blogs, welke het bedrijf direct kan gebruiken.

Bloggers and Brands heeft een onderdeel van het programma voor deze Digital marketing studenten ingevuld. In een inspirerend gastcollege in het Wibauthuis te Amsterdam werd door blogger en accountmanager Kaya-Quintana in een adembenemend tempo het belang en toepassing van bloggen uitgelegd. Er werden veel tips en trics voor het bloggen gegeven, welke direct te gebruiken waren in het project van Content marketing. De studenten gaven achteraf aan er veel aan gehad hebben door de directe en praktische toepassing in het project. Daarnaast gaf het de studenten inzicht in de werkwijze van een gespecialiseerd bedrijf, welke perfect inspeelt op de nieuwe digital marketing en branding technieken. Bloggers and brands liet zien passie voor het vak te hebben en wist dit op een enthousiaste wijze aan de nieuwe lichting Digital marketing studenten over te brengen.

Op basis van de goede ervaring van het gastcollege door Bloggers and Brands zal de HvA vaker gebruik maken van hun expertise en kennis in het nieuwe Digital marketing programma.