Heeft mijn merk een mediabureau nodig? Een goede vraag, want de budgetten voor influencer marketing worden steeds groter. Daarom is het belangrijk om die op de juiste manier te besteden. Dat kan best lastig zijn, want er komen steeds meer mensen bij die zichzelf een influencer noemen. Of ze dat echt zijn is een ander verhaal, maar veel merken komen daar te laat achter. Om dat te voorkomen zoeken we middels dit artikel uit of jouw bedrijf een mediabureau nodig heeft, daar gaan we!

Waar moet je beginnen?

Veel merken hebben ergens gehoord dat influencer marketing veel kan opleveren. Wat de echte ROI is weten ze niet. Het is belangrijk om eerst uit te zoeken wat jouw merk nodig heeft. Is het branding, sales, social proof, naamsbekendheid, bereik of iets totaal anders? Denk er in ieder geval goed over na want influencer marketing is niet voor alles geschikt. Het zou een onderdeel van de algehele marketingmix moeten zijn, niet de enige oplossing.

Influencers zijn geen verkopers en een salestarget aan een advertorial hangen is niet verstandig. Wil je specifiek werken aan sales? Dan raden wij affiliate marketing of een marketingbureau aan dat zich richt op conversie. Influencer marketing kan bijdragen o.a. tot meer naamsbekendheid, social proof, branding, traffic en SEO. Daar kun je influencers dan ook het beste voor inzetten.

Het budget

Influencer marketing kost minder geld in vergelijking tot adverteren op tv, in de krant of een magazine. Goed nieuws dus, maar om een succesvolle campagne te draaien kun je niet aankomen met een budget van €25,- per influencer. Influencers met een goed cv verdienen bij Bloggers and Brands minimaal €150,- per advertorial. Bedragen voor een goede influencer kunnen tot een paar duizend euro oplopen afhankelijk van het mediabureau.

Om het budget wat je hebt goed weg te zetten, is het belangrijk om je te laten adviseren door een mediabureau. Zij hebben de statistieken van de influencers bij de hand en weten welke influencers het beste bij jouw merk passen. Het draait namelijk niet enkel om de statistieken, maar ook om de juiste match qua branding. Een mediabureau kan je helpen om het budget te verdelen over de juiste matches.

heeft mijn merk een mediabureau nodig

Hoe zit het met de ROI?

De ROI ofwel Return Of Investment verschilt per merk en het product. Bloggers and Brands heeft diverse cases liggen waardoor wij goed kunnen inschatten wat de ROI zal zijn voor jouw merk. In de meeste gevallen bestaat de ROI voor influencer marketing uit crossmediaal bereik, branding, traffic en naamsbekendheid. Weet je niet aan welke ROI jouw merk kan werken? Dan is het een goed idee om een mediabureau in te schakelen.

Wij kijken bijvoorbeeld samen met onze merken naar wat ze willen bereiken en waarom. We stellen realistische doelen op en meten alles door met Clipit. Hierdoor kunnen wij voor, tijdens en na een campagne de ROI altijd inzien. Veel bedrijven hebben zelf geen toegang tot een analyseprogramma, waardoor ze er nooit achter kunnen komen wat influencer marketing hen nu eigenlijk heeft opgeleverd. Gelukkig kan een mediabureau dat voor jouw aanleveren en meteen analyseren voor nog betere campagnes in de toekomst.

Geen gezeur?

Werken met influencers is niet altijd even makkelijk. Als je niet thuis bent in de influencer wereld kan het zelfs frustrerend zijn. Niet alle influencers zijn even zakelijk en professioneel. Vaak begrijpen ze niet wat jij als bedrijf nodig hebt en worden advertorials daarom niet naar wens afgeleverd. Tevens heb je als bedrijf geen overeenkomst met een influencer, waardoor gemaakte afspraken vaak op losse schroeven komen te staan.

Een mediabureau neemt alles van je over, zodat je niet zelf alle influencers te woord hoeft te staan. Levert een influencer de advertorial te laat aan of staat er niet wat erin moet staan? Het mediabureau pakt dit voor je op zodat je er geen minuut stress van hebt. Bloggers and Brands heeft daar een strak beleid in. Houdt een influencer zich niet aan de afspraak, dan krijgt het merk gewoon het geld voor die advertorial terug. Yes, toch best handig zo’n mediabureau.

mediabureau bloggers and brands

Heeft mijn merk een mediabureau nodig?

Als de eerste drie genoemde punten je als abracadabra in de oren klinken, is het tijd om een mediabureau in te schakelen. Laat je niet verleiden tot het inzetten van goedkope influencers waar je eigenlijk niets aan hebt. Voorkom het weggooien van je marketingbudget en laat je goed adviseren. Voorkom discussies met influencers en het verliezen van kostbare tijd. Influencer marketing kan fantastisch werken, daar zijn we zeker van. Wij helpen je dan ook graag om deze marketing tool op de juiste manier in te zetten.

Benieuwd naar wat influencer marketing voor jouw merk kan doen? Mail ons via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80. Wij creëren namelijk oplossingen op maat en adviseren je graag over de mogelijkheden.