Aan de slag met Instagram, maar dan wel op de juiste manier! Bloggers and Brands helpt geregeld merken om hun Instagram account verbeteren. Wij verzorgen handige tips, strategieën en de uitvoer. You name it, we’ve got it! In dit artikel willen wij je graag wat handige basistips geven, zodat je het Instagram account van jouw merk kunt verbeteren. Met deze Instagram tips voor merken kun je veel meer uit deze app halen, so let’s go!

instagram tips

Een plan is alles!

Bloggers and Brands creëert dus strategieën en content voor merken op Instagram. Wij bedenken eerst samen met onze merken wat ze willen bereiken en waarom zij dat willen. Daarna maken wij een planning en stellen wij doelen op waar we naartoe werken. Maak voor jouw merk bijvoorbeeld een weekplanning, zodat je weet wat er per dag gepost moet worden. Regelmaat is alles op Instagram en je kunt niet zonder planning.

Die planning moet ook aansluiten op je branding en storytelling strategie. Je kunt alle plannen dus het beste naast elkaar leggen, voordat je enthousiast begint met posten. Alles moet kloppen en vervolgens is het heel belangrijk om je aan de planning te houden. Mensen zijn op Instagram om inspiratie en motivatie op te doen. Tevens worden volgers graag geëntertaind en als dat niet regelmatig gebeurd, zijn ze zo weer weg. Onregelmatig posten is funest voor het opbouwen van een account en volgers.

Storytelling op Instagram

Op Instagram kun je lekker creatief zijn en storytelling op een makkelijke manier inzetten. Dat doe je middels de feed van jouw account. De feed is de verzameling van alle foto’s van een account. Die feed kun je vinden als je een profiel bekijkt. Je ziet dan de bio, de beschrijving en daaronder de eerste zes foto’s van de feed. Daar kun je lekker doorheen scrollen ter inspiratie. De feed kun je aanpassen op de branding en het verhaal achter jouw merk. Bekijk maar eens de feeds van Frank body, Zevia, The pink diary en I am Drew Scott.

Zodra je op een van hun profielen terecht komt, zie je een duidelijk thema naar voren komen. Frank body verkoopt huidverzorging gemaakt van koffieprut en doet dat met veel humor. Hun thema kleur is roze en die kleur zie je regelmatig terug in hun feed. Zevia verkoopt drankjes en dat zie je ook meteen terug in hun feestelijke feed. The pink diary is een influencer die zich richt op mooie beelden met witte achtergronden. Drew Scott is een mannelijke fashion blogger die met name outfits post. Zijn foto’s maakt hij wat donkerder zodat er een stoere look ontstaat. Allen zijn direct te herkennen aan hun feed.

De feed van jouw merk kan heel goed onderdeel zijn van de branding en storytelling strategie. Aan de eerste zes foto’s in de feed kunnen mensen (als het goed is) zien waar jouw merk voor staat. Zomaar foto’s plaatsen kan averechts werken omdat het mensen, ofwel de volgers van jouw merk wellicht niet aantrekt. De feed van jouw merk goed inrichten is erg belangrijk omdat het de eerste indruk creëert. Kies dus een style, kleur, thema, vibe of gevoel uit dat bij het merk past en ga daarmee aan de slag.

instagram tips voor merken

Mooie plaatjes

Je hebt nu als het goed is een planning en een thema voor de feed van jouw merk in gedachte. Nu is het tijd voor de mooie plaatjes. Alhoewel je tegenwoordig aardig ver komt met een smartphone, bestaan de beste Instagram accounts toch uit foto’s gemaakt met een camera. Als merk is het een goed idee om te investeren in personeel of een bureau zoals Bloggers and Brands dat beeldmateriaal creëert. Uiteraard met de juiste apparatuur voor de beste look and feel.

Volgers straffen accounts met slecht beeldmateriaal genadeloos af door te stoppen met volgen. Instagram draait om mooie foto’s, daar kun je dus niet op beknibbelen als merk. Toch zien wij veel dat veel merken hun feeds vullen met wazige, donkere en slechte foto’s. Instagram kun je zien als een extra etalage en een normale etalage zou je ook niet vullen met lelijke items. Blijf de feed van jouw merk dus vullen met beeldmateriaal van goede kwaliteit.

Wat je niet moet doen!

Als laatste willen wij je graag vertellen wat je echt niet moet doen op Instagram. Pas op met UGC ofwel User Generated Content. Sommige merken gebruiken foto’s van andere Instagrammers voor hun eigen feed, vaak zonder te vragen en bronvermelding. Echter blijft het auteursrecht van de foto bij de maker liggen. Je kunt dus niet zomaar andermans foto’s gebruiken omdat bijvoorbeeld een van jouw producten erop staat. Er zijn Instagrammers die dat niet pikken en het profiel van jouw merk melden bij Instagram. Je kunt dan het account kwijtraken evenals alle volgers, waardoor je weer opnieuw moet beginnen.

Het regelmatig volgen en ontvolgen van andere Instagrammers om zelf een extra volger te krijgen is af te raden. Het kan overkomen als spam-achtig, maar vooral ongeïnteresseerd gedrag. Als andere Instagrammers doorkrijgen dat je enkel volgt voor eigen gewin, zullen zij jouw account geen aandacht meer gunnen. Hierdoor kun je op den duur zelfs volgers verliezen. Op Instagram ligt de community spirit hoog en draait het ook om de gunfactor. Volg dus alleen andere accounts als ze bij jouw merk passen en je de content echt kunt waarderen.

Over Instagram kunnen wij je echt heel veel vertellen, maar dat past niet allemaal in dit artikel. Daarom kun je bij ons terecht voor een Instagram workshop of een consult waarin wij jouw gehele Instagram profiel en feed doornemen. Heb je geen tijd om alles zelf te doen? Dan nemen wij het voor jou over! Je kunt ons bereiken via info@bloggersandbrands.nl of 06 30 38 13 80 voor een afspraak.