Bij Bloggers and Brands krijgen wij als mediabureau vaak deze vraag van bloggers: Hoe werkt een mediabureau voor bloggers? Een heel goede vraag, want zodra jij je als blogger wilt professionaliseren, kan een mediabureau erg handig zijn. In dit artikel leggen wij jou graag uit hoe het allemaal in zijn werk gaat. Er komt achter de schermen namelijk meer bij kijken dan je zou denken. Here we go!

Verschillende type mediabureaus

Over het algemeen adviseren mediabureaus merken en bedrijven over het maken en inkopen van reclame. Veel traditionele mediabureaus kopen namens hun klanten reclame in bij kranten, magazines, blogs, radio en de televisie. Sommige mediabureaus creëren ook de reclames, die uiteindelijk worden verspreid via de media. Mediabureaus voor bloggers zoals Bloggers and Brands, doen dit voor hun klanten middels online advertenties en bloggers.

Mediabureaus die werken met bloggers of andere influencers, werken net iets anders dan de traditionele mediabureaus. Mediabureaus voor bloggers kopen geen reclame in bij de media, maar maken in veel gevallen samen met hun bloggers, op maat gemaakte reclame oftewel advertorials. Bloggers zijn in dat geval te vergelijken met copywriters. Als blogger creëer en verspreidt je namelijk naar aanleiding van een briefing zelf de advertorial.

hoe werkt een mediabureau voor bloggers

Advertorials, barterdeals en banners

Bij Bloggers and Brands specialiseren wij ons met name op geschreven advertorials, video’s en social media posts. Deze maken wij samen met onze bloggers, vloggers en social media influencers op maat voor onze klanten. Onze bloggers hebben dus veel creatieve vrijheid, waardoor onze advertorials extra leuk zijn. Tevens hanteren wij voor onze bloggers en andere influencers vaste tarieven per advertorial.

Er zijn ook andere type mediabureaus voor bloggers. Zo zijn er mediabureaus die op basis van barterdeals werken. Een barterdeal houdt in dat je als blogger in ruil voor een product een advertorial maakt. Dit kan een artikel, video, social media post of een combinatie van deze drie zijn. Je kunt als blogger ook kiezen voor mediabureaus die affiliate links en banners verkopen. Het mediabureau plaatst in veel gevallen dan automatisch nieuwe banners op jouw site. Of zij leveren een code aan die je zelf op de juiste plek op je site moet plaatsen.

Hoe werkt een mediabureau voor bloggers?

Achter de schermen zijn de medewerkers van mediabureaus elke dag hard aan het werk. Zij verzorgen informatie voor klanten, voorbeelden van campagnes en voorbeelden de juiste bloggers. Voor veel klanten is het werken met bloggers nieuw terrein. Het kan daardoor wat langer duren voordat zij weten hoe zij bloggers binnen hun campagnes willen inzetten. Daarnaast hebben de meeste bedrijven diverse afdelingen, die zich allen bezighouden met de reclame voor hun merk of product.

Alle afdelingen moeten het met elkaar eens zijn, voordat er een beslissing wordt genomen. Bij het ene bedrijf gaat dat sneller dan het andere. Uiteraard moet er ook nog budget zijn voor het inzetten van bloggers. Mediabureaus voor bloggers hanteren namelijk hogere tarieven, dan individuele bloggers zonder mediabureaus. Dit levert bloggers en bedrijven meer op, echter wordt er daarom ook meer tijd besteedt aan het ontwikkelen van de perfecte campagne.

Mediabureaus zijn geen werkgevers

Wij krijgen van veel bloggers de vraag hoeveel opdrachten zij kunnen verwachten. Wij geven altijd aan dat wij geen X-aantal opdrachten kunnen garanderen, wij zijn namelijk geen werkgever. Alhoewel wij als mediabureau zo veel mogelijk onze bloggers pitchen, ligt de beslissing altijd bij onze klanten. Zij kiezen uiteindelijk welke bloggers en influencers zij graag inzetten voor hun campagne.

Hierdoor kan een mediabureau jou als blogger dus geen X-aantal opdrachten garanderen. Echter zijn er ook mediabureaus voor bloggers die affiliate links en banners verkopen. Hier kun je vaak wel afspraken maken over hoeveel banners je per maand wilt verkopen. Afhankelijk van het beloningssysteem kun je dan elke maand geld verdienen. Echter moet je in veel gevallen dan veel banners plaatsen, om er een redelijke verdienste uit te halen.

mediabureau voor bloggers

Wat kan ik als blogger verdienen?

Het verschilt per mediabureau wat je als blogger kunt verdienen. Elk mediabureau voor bloggers hanteert zijn eigen prijzen en wijze van uitbetalen. Bij Bloggers and Brands hanteren wij vaste tarieven voor onze bloggers en betalen wij binnen dertig dagen uit. Sommige mediabureaus houden een deel van de advertorial opbrengsten in. Op deze wijze betalen zij zichzelf uit, waarna de blogger het resterende bedrag ontvangt.

Mediabureaus die in barterdeals handelen, betalen bloggers vaak niets of een symbolisch bedrag uit. De betaling bestaat voor een blogger bij een barterdeal namelijk uit een product of service. Bij Bloggers and Brands kost een geschreven advertorial minimaal €150,- en lopen de tarieven op tot €1000,- of meer. Video’s kosten vaak iets meer, terwijl social media posts per social media influencer sterk kunnen verschillen. Als blogger kun je dus het beste informeren naar de tarieven bij het mediabureau van jouw keuze. Uiteraard kun je zelf ook tarieven opstellen en deze voorleggen aan een mediabureau.

Heb je iets aan onze tips gehad? Wij horen het graag via een comment. Uiteraard mag jij jezelf als blogger, vlogger of social media influencer altijd bij ons aanmelden voor betaalde opdrachten. Je kunt jezelf ook op de perslijsten zetten.