Bloggers and Brands is ontstaan omdat bloggers en bedrijven graag met elkaar samenwerken. Echter komen zij er zelf niet altijd uit. Bloggers and Brands neemt daarom het proces van bloggers en bedrijven over en regelt alles voor de beste samenwerkingen oftewel online advertenties. Echter maakt nog niet elk bedrijf gebruik van onze services, waardoor veel bloggers regelmatig op een verkeerde manier worden benaderd.

Wij ontvangen regelmatig mails van bloggers en bedrijven over samenwerkingen die zij zelf hebben opgezet. Veelal mailen zij ons omdat ze ontevreden zijn over het resultaat. Met name bloggers zijn vaak niet blij met de manier waarop zij benaderd worden door de marketeers achter de bedrijven. Veel marketeers vergeten namelijk dat veel bloggers een eenmanszaak onderhouden. Het zijn dus professionele bloggers, die je daarom ook professioneel moet benaderen. In dit artikel vertellen wij graag hoe je een blogger niet moet benaderen. Here we go!

De onpersoonlijke mail

Via ons Twitter account vroegen wij aan bloggers of ze voorbeelden hadden van hoe zij niet benaderd willen worden. Wij kregen aardig wat reacties en met name over de onpersoonlijke mails die veel bloggers ontvangen. Hieronder hebben wij een aantal voorbeelden verzameld, die aangeven hoe je een blogger niet per mail moet benaderen.

1. Een email starten met beste blogger
2. De blogger met een verkeerde of onjuist gespelde naam aanspreken
3. Jezelf en het bedrijf waarvoor je werkt niet voorstellen
4. Aangeven dat je de blog erg leuk vindt, terwijl je nog nooit een artikel van de desbetreffende blogger hebt gelezen
5. Dezelfde mail naar meerdere bloggers verzenden
6. Andere bloggers in dezelfde verzendlijst plaatsen, zodat iedereen kan zien wie je hebt gemaild
7. Persberichten over een ander onderwerp mailen, dan waar de blogger over schrijft

Hoe je een blogger niet moet benaderen

Onredelijke voorstellen

Veel bedrijven en marketeers zien bloggers en hun content als een handig hulpje, om hun bedrijf aan bijvoorbeeld naamsbekendheid te helpen. Echter zijn de bloggers waar je echt iets aan hebt, professionals die eenmanszaken onderhouden. Eenmanszaken hanteren een tarief, net zoals het bedrijf waar jij voor werkt. Echter ontvangen veel bloggers onredelijke voorstellen met betrekking tot samenwerkingen en advertorials. De volgende voorstellen zullen ongetwijfeld worden afgeslagen door bloggers waar jouw bedrijf echt iets aan heeft.

1. Een blogger die bijvoorbeeld over beauty schrijft, een advertorial over paardrijden aanbieden
2. Een advertorial of samenwerking aanvragen zonder budget
3. Een advertorial of samenwerking aanvragen met een klein budget, en er een lange lijst met onredelijke eisen eraan hangen
4. Zelf een artikel schrijven en vragen of een blogger het wil publiceren
5. Een barterdeal sluiten (een product in ruil voor een artikel) en vragen of de blogger het artikel wil terugsturen
6. Afspraken maken omtrent een advertorial en later proberen om de afspraken weer te veranderen
7. Uit jezelf producten naar een blogger verzenden en eisen de blogger daadwerkelijk over deze producten een artikel publiceert

De regels aan je laars lappen

De Nederlandse wet geeft aan dat je consumenten niet mag misleiden. Zo bestaat er de reclamecode social media, die van iedereen verlangt eerlijk te zijn over online advertenties in allerlei vormen. Dat geldt dus ook voor bloggers en bedrijven. Alle reclame uitingen moet als zodanig worden aangegeven. Het moet duidelijk zijn voor de consument, dat (in dit geval) een blogger betaald wordt om reclame te maken voor een product. Wat je als marketeer of bedrijf dus vooral niet moet doen zijn de volgende dingen:

1. Een blogger ‘verbieden’ om in een advertorial aan te geven dat het gaat om een gesponsord artikel of een samenwerking
2. Vragen of een blogger niet wil vermelden dat hij/zij een product van jou hebben gekregen
3. Vragen of een blogger affiliate links niet wil markeren als een betaalde of gesponsorde link

mediabureau bloggers

Je hebt niets te eisen

Bij Bloggers and Brands verzorgen wij dus samen met onze bloggers online advertenties ofwel advertorials. Onze klanten betalen onze bloggers en ons team, om die advertenties op een bepaalde manier in te richten. Wij zorgen ervoor dat er rondom die advertorials een mooie campagne wordt opgezet, zodat beide partijen er goede resultaten uit kunnen halen. Echter vergeten sommige marketeers en bedrijven dat dit niet geldt voor barterdeals. Een barterdeal bestaat uit het ruilen van een product voor een artikel. Daar kun je afspraken over maken, echter kun je niet de hoofdprijs verwachten. Bij het maken van een barterdeal kun je de volgende eisen niet stellen:

1. Het artikel laten maken op jouw manier
2. Zelf het artikel (her)schrijven
3. Vragen om meer dan één revisie
4. Meer dan twee linkjes in het artikel toevoegen
5. Enkele maanden later het artikel opnieuw laten schrijven nadat het al gepubliceerd is
6. Een tijd later andere linkjes laten toevoegen
7. Ongevraagd de tekst en/of afbeeldingen uit het artikel van de blogger gebruiken voor eigen promotie doeleinden
8. Linkruil

Reclame blijft reclame

Samenwerken met bloggers voor betaalde en/of barterdeal advertorials is zeker aan te raden. Echter blijft het een vorm van reclame en daar moet je als marketeer en bedrijf bewust van zijn. Voor reclame moet je nu eenmaal betalen, of het nu in een magazine of op een blog is. Alhoewel samenwerkingen per blogger kunnen verschillen, kun je in dit artikel een aantal richtlijnen vinden. Door dit artikel weet je nu hoe je een blogger niet moet benaderen, zodat je ongetwijfeld enkele mooie samenwerkingen kunt aangaan.

Vind je het toch nog een beetje eng? Dan helpen wij je graag verder met het opzetten van een campagne met bloggers, vloggers en/of social media influencers. Bel ons via 06 30 38 13 80 of stuur een mail naar info@bloggersandbrands.nl voor vrijblijvend advies.

P.S. Dit artikel kwam tot stand met behulp van de volgende bloggers: