Binnen een jaar €10.000 uitgeven aan producten voor bloggers, zou jij het doen? Wij raden het in ieder geval af, omdat je het geld beter kunt investeren. Echter gebeurt het vaker dan je denkt. Bedrijven geven op jaarbasis veel producten weg, in de hoop dat een blogger over hen zal schrijven en naar hun webshop zal linken. Onbewust van de oplopende investering, blijven bedrijven en hun marketeers producten weggeven en levert het vaak te weinig op. Investeer je of leidt je verlies?

Waargebeurde verhalen

Die €10.000,- zijn daadwerkelijk uitgegeven aan zo’n 400 tassen voor bloggers, door de marketeers achter diverse tassenmerken. Binnen een jaar hadden de marketeers dus zo’n 400 bloggers blij gemaakt met een tas. De tassen vallen binnen het midden/hoog segment en kosten in de winkel gemiddeld €100,- of meer. Een product weggeven aan een blogger leek goedkoper, dan een advertorial inkopen bij een mediabureau. Echter schrik je behoorlijk als je gaat uitrekenen hoeveel het weggeven van producten eigenlijk heeft gekost.

Naamsbekendheid is niets zonder conversie

De marketeers achter de tassenmerken hebben zoveel tassen weggegeven omdat zij dachten, dat dit zou helpen bij het vergroten van de naamsbekendheid. Echter heb je niets aan naamsbekendheid als je het niet kunt omzetten in conversie. In het geval van de tassenmerken bespraken bloggers tijdelijk hun tassen. Er verschenen veel artikelen van slechte kwaliteit waarin niet of naar de juiste webshop werd gelinkt. Tevens werden adressen van verkooppunten niet gedeeld en uiteindelijk merk je dat dus ook aan de sales.

producten voor bloggers

Een duur grapje

De marketeers achter de tassenmerken hebben dus binnen een jaar €10.000,- uitgegeven voor de naamsbekendheid. Echter neemt die naamsbekendheid weer af als zij daar mee stoppen. Dus moeten zij het jaar daarop hetzelfde bedrag of meer uitgeven, om hetzelfde effect te bereiken. Echter hebben alle bloggers al een tas van deze bedrijven gekregen, waardoor er dus een overload aan promotie ontstaat. Vanuit de psychologie gezien weten wij dat exclusiviteit luxer overkomt en luxeproducten zijn meer gewild.

Door zoveel tassen binnen een jaar weg te geven, komt de tassen niet meer exclusief over. Immers hebben veel bloggers met het grootste gemak zo’n tas gekregen. Tevens is 90% van die 400 bloggers niet geschikt voor een barterdeal of een advertorial. Bloggers and Brands heeft het voordeel dat wij bijna alle bloggers in Nederland kennen, waardoor wij weten welke bloggers wel geschikt zijn. Als marketeer mis je vaak dat inzicht, waardoor een investering vaak overslaat in verlies.

Gooi er een rekensommetje tegenaan

Bloggers and Brands heeft uitgerekend hoeveel advertorials de tassenmerken voor die €10.000 hadden kunnen inkopen. Een campagne met 5 bloggers kost bij Bloggers and Brands gemiddeld €3000,-. Binnen een jaar hadden deze tassenmerken dus 3 campagnes kunnen draaien, met 15 invloedrijke bloggers en goed ingerichte advertorials. Dat had hen maar €835,- per maand gekost en het volgende kunnen opleveren:

  • 15 goed ingerichte advertorials
  • 15 bloggers die perfect bij het merk passen
  • 45 posts op grote social media kanalen
  • €11.250,- pr/mediawaarde
  • Bereik van 150.000 unieke bezoekers/potentiële klanten
  • Duidelijk overzicht van statistieken
  • Linkbuilding, de juiste links naar de webshop
  • Vindbaarheid in google, SEO
  • Naamsbekendheid
  • Duidelijke call to action voor (potentiële) klanten
  • Goede online branding strategie (exclusiviteit en luxe)

producten voor bloggers

Waarin ga jij investeren?

Je kunt dus ervoor kiezen om net als de tassenmerken €10.000,- aan producten voor bloggers uit te geven. In de hoop dat bloggers over jouw bedrijf zullen schrijven en daadwerkelijk naar jouw webshop of winkel verwijzen. Echter kun je er dus ook voor kiezen om zelf de controle te behouden en een mediabureau in te schakelen. Op die wijze kun je zelf de conversatie leiden over jouw bedrijf wanneer jij dat wilt, met behulp van de juiste bloggers en het mediabureau.

Op deze wijze kun je reclame maken voor jouw bedrijf zonder verlies te lijden. Jij bepaalt immers samen met het mediabureau, welke bloggers je inzet en hoe je dat doet. Je hebt van tevoren inzicht in het bereik en hoe een advertorial artikel of video eruit zal zien. Naderhand kun je ook precies zien wat het heeft opgeleverd door statistieken, pr/media waarde en de conversie.

Uiteraard zijn wij benieuwd naar welke optie jij als bedrijf of marketeer zou kiezen. Laat het ons weten via een comment. Ken je iemand die iets heeft aan dit artikel? Deel het dan, daar zijn ze vast erg blij mee! Uiteraard kun je ons ook bellen of mailen voor meer informatie over het inzetten van bloggers via Bloggers and Brands.