Bij Bloggers and Brands zijn wij gek op Public Relations ofwel PR. Wij weten namelijk wat een goed pr-bureau voor een merk of bedrijf kan betekenen. Toch zijn er nog veel merken die pr niet willen inzetten omdat ze denken dat de ROI van pr niet meetbaar is. In dit artikel laten wij je graag zien hoe wij de ROI van pr meten, zodat het voor al onze klanten duidelijk is wat het oplevert. Wij gebruiken namelijk een handige tool en statistieken.

de roi van pr

Wat is pr ook al weer?

Public Relations zet je in omdat je als merk wilt werken aan relaties met klanten en persrelaties. Door te werken aan deze relaties kun je onder andere publicaties, interviews, reviews en een betere reputatie genereren. Voor veel merken is (online) pr ook een middel geworden om te werken aan naamsbekendheid, branding, linkbuilding, traffic en SEO. Het draait in ieder geval om het creëren van goede relaties met invloedrijke personen zodat je elkaar kunt ondersteunen. Lees in dit artikel wat een pr-bureau nog meer voor je kan doen.

Een rekensommetje

Naast onze eigen zoektochten naar publicaties maken wij bij Bloggers and Brands voor onze klanten gebruik van Clipit. Dit bedrijf verzamelt elke dag alle publicaties van onze klanten. Tevens berekenen zij meteen de advertentie en pr-waarde middels hun handige formule. Door deze formule maken ze het mogelijk om de waarde ofwel ROI van pr te berekenen voor elk type publicatie.

Zo kun je zien hoeveel een publicatie had gekost als je deze had moeten inkopen. Tevens zien wij precies wat de publicatie teweeg heeft gebracht. Denk aan reacties, branding en impact. Wij zien ook publicaties voorbijkomen zoals boze reacties van ontevreden klanten. Hierdoor kunnen wij als pr-bureau snel inspelen op dergelijke reacties en samen met het merk een ontevreden klant weer blij maken. Als laatste zien wij natuurlijk ook waar en wanneer een merk relevant is. Denk aan social media, sites, blogs, magazines of kranten.

clipit pr waarde

Bron: Clipit.nl

Hoe zie ik dat in euro’s?

Clipit berekent dus de advertentiewaarde van een publicatie. De pr-waarde is het bedrag wat je zou moeten betalen als je de publicatie als advertentie had ingekocht. Dat zijn vaak honderden of duizenden euro’s per publicatie die je dus bespaart omdat je ze middels pr hebt verzekerd. Als pr-bureau verdienen wij de investering in onze services binnen de eerste maand terug. Wij kunnen namelijk heel precies aantonen hoeveel de publicaties over jouw merk hebben opgeleverd en dus hoeveel advertentiekosten je hebt bespaard.

Hoe zit dat met traffic?

Omdat wij bij Bloggers and Brands ook online pr inzetten kunnen wij werken aan traffic. Middels barterdeals en online publicaties kunnen wij tot op zekere hoogte werken aan naamsbekendheid, linkbuilding, traffic en SEO. In veel publicaties worden de links naar de webshops of websites van onze merken verwerkt. Zij kunnen zelf in hun website statistieken zien waar de traffic vandaan komt en dus ook via welke publicatie. Aan onze kant kunnen wij dankzij Clipit meteen zien wat de pr-waarde van zo’n publicatie is. Op deze wijze kun je zien hoeveel traffic een online publicatie oplevert, maar ook of deze qua branding en sentiment genoeg oplevert.

pr waarde

Een voorbeeld uit een van onze cases

Verzorgt een pr-bureau ook sales?

Een pr-bureau richt zich met name op publieke relaties zoals de naam al verklapt. De resultaten vind je met name terug in publicaties, naamsbekendheid en branding. Een pr-bureau kun je dus niet inzetten voor keiharde sales. Het is niet geschikt om een verkooptarget aan te hangen. Een pr-bureau is immers geen salesmanager of accountmanager.

Je zal uiteraard wel opmerken dat de verkoop omhoog gaat naarmate steeds meer (potentiële) klanten jouw producten vinden door de publicaties. Een pr-bureau zorgt er namelijk voor dat iedereen weet wie jij bent als merk en waar ze jouw producten kunnen kopen. Als het goed is zorgt het pr-bureau ervoor dat potentiële klanten op zoek gaan naar jouw merk. Op dat moment kan jouw sales team daarop inspelen door die potentiële klanten om te zetten naar klanten. Een pr-bureau promoot, jij verkoopt.

Wil je ook graag aan de slag met pr? Dan kun je ons bereiken via info@bloggersandbrands.nl of bel ons via 06 30 38 13 80. Wij helpen je graag met de perfecte campagne!