Tegenwoordig zijn er heel veel bloggers en daarom moeten wij als mediabureau voor influencers keuzes maken. We steken daarom veel tijd in het vinden van de juiste bloggers. Want niet elke blog is geschikt om advertorials op te plaatsen en daarom hebben wij een lijstje met punten waar we op letten. In dit artikel geven wij je tips over branding voor bloggers, want dat is naar onze mening het belangrijkste voor 2017.

branding voor bloggers

Wat is branding?

Branding is niet alleen een logo, een huisstijl of een naam. Branding staat ook voor het gevoel, de vibe en hetgeen waar jij als blogger bekend om staat. Als de branding van jouw blog goed is weten mensen meteen wie je bent, waar je over schrijft en voor staat. Branding voor bloggers is dus heel belangrijk want het zorgt ervoor dat je eruit springt. Als mediabureau letten wij dan ook heel erg goed op de branding van bloggers.

Als blogger is het dus goed om niet alleen aan je logo en blog layout te werken. Wij raden je aan om overal goed herkenbaar te zijn, zodat iedereen meteen weet wie je bent en waar jij over schrijft. Zo zou de omschrijving van je blog op elk social media kanaal hetzelfde moeten zijn. Evenals logo’s, schrijfstijl, je manier van communiceren en je persoonlijkheid. Uiteraard kan dat weleens afwijken, maar het is belangrijk om een lijn aan te houden.

Kies een onderwerp

Wij merken op dat veel bloggers overstappen naar schrijven over lifestyle. Hierdoor kunnen ze over alles schrijven wat ze leuk vinden. Toch kan dat ook nadelig zijn omdat het onduidelijk wordt wat nu eigenlijk het onderwerp van jouw blog is. Als je wilt werken met merken en advertorials wilt plaatsen, is het handig om in ieder geval een dominant onderwerp aan te houden. Immers zoeken merken en wij als mediabureau vaak op onderwerp.

Schrijf je vandaag over koken, morgen over paardrijden en volgende week over fashion? Dan heb je een grote kans dat merken zich niet met jouw blog kunnen identificeren. Dit is een stukje branding! Als het niet duidelijk is waar jouw interesse naar uitgaat en waar jouw lezers naar op zoek zijn, dan is jouw branding niet duidelijk. Als mediabureau zijn wij juist op zoek naar blogs met een duidelijk onderwerp. Diversiteit in onderwerpen is leuk, maar hou een rode lijn aan. Zo kunnen wij de merken waar we mee werken matchen met passende bloggers. Merken werken namelijk ook aan hun eigen branding en die van een blogger moet daarbij passen.

blog tips

Blog inrichten voor samenwerkingen

Als blogger schrijf je met name over alles wat jij leuk vindt. Hier komen lezers op af die dezelfde interesses hebben. Merken hebben interesse in jouw lezers omdat die hun doelgroep ofwel potentiële klanten vormen. Als je wilt werken met merken is het goed om jouw branding daarop in te richten. Zo kun je bijvoorbeeld een mediakit beschikbaar stellen met alle gegevens over jouw blog en social media kanalen. Zorg ervoor dat de volgende informatie op jouw blog te vinden is:

  • Informatie over jezelf
  • De onderwerpen
  • Doel van je blog
  • De doelgroep
  • Leeftijd van jouw doelgroep
  • Leeftijd van je blog
  • Een indicatie van de unieke bezoekers per maand (Google analytics)
  • Eerder geschreven advertorials en samenwerkingen

Op deze wijze kunnen merken en mediabureaus snel zien of jij geschikt bent om mee samen te werken. Een samenwerking kan dan sneller opgezet worden omdat jij belangrijke informatie alvast hebt geleverd.

branding voor bloggers

Professionaliseren als blogger

Als mediabureau pitchen wij regelmatig bloggers aan merken. Bij het vinden van de juiste bloggers letten wij op een aantal punten. Wij werken bijvoorbeeld graag met bloggers die middels WordPress publiceren en Google analytics gebruiken. Blogs met een rommelige of slechte layout keuren wij sowieso af. Een goede layout is als het perfecte outfit voor een sollicitatiegesprek. De medewerkers van de merken waar wij mee werken bekijken alle blogs die wij voorstellen. Zij keuren de blogs goed of af op basis van ons advies en de blogs zelf.

Er wordt ook gekeken naar online presence, zoals hoe jij je als blogger online gedraagt. Word je vaak positief benoemd of juist negatief? Merken werken graag samen met bloggers die een neutrale of positieve online presence hebben. Middels branding voor bloggers kun je daar goed op inspelen. Verbeter dit jaar de volgende punten voor een betere branding en meer samenwerkingen:

  • Professionele layout, bijvoorbeeld een WordPress thema die ook geschikt is voor mobiele apparaten
  • Je eigen huisstijl zoals een logo, speciaal lettertype, manier van schrijven en fotograferen
  • Duidelijk laten zien over welke onderwerpen je schrijft
  • Regelmatige updates
  • Beeldmateriaal van goede kwaliteit
  • Goed opgemaakte artikelen
  • Social media icoontjes die goed doorlinken
  • Goede interacties met lezers

Dat zijn onze branding tips voor bloggers. Wij horen natuurlijk graag of je er iets aan hebt, laat je het ons even weten? Je kunt jezelf ook aanmelden als influencer als je minimaal 5.000 unieke bezoekers, abonnees of volgers per social media kanaal hebt.