Follow my blog with Bloglovin

Bloggers and Brands is een media én pr-bureau. Als mediabureau werken wij samen met influencers voor advertorials en als pr-bureau werken wij voor merken aan o.a. publiciteit. Veel bloggers willen graag met ons pr-bureau in contact komen. Toch begrijpen niet alle bloggers en andere influencers wat een pr-bureau nu eigenlijk doet. In dit artikel vertellen wij je dan ook graag wat je als blogger moet weten over pr-bureaus.

pr-bureaus

Wat doet een pr-bureau eigenlijk?

Hier schreven wij eerder een heel handig artikel over. In het kort kunnen wij je vertellen dat een pr-bureau wordt ingehuurd door een merk of bedrijf. Met name omdat ze graag geholpen worden bij het creëren van naamsbekendheid, branding, publicaties en uiteraard het onderhouden van relaties met de pers zoals bloggers. Een pr-bureau werkt dus altijd voor de klant en niet voor de pers. Dit houdt in dat alles wat een pr-bureau doet in het belang van hun klant is.

Aan de andere kant is het netwerk van een pr-bureau belangrijk, zo niet belangrijker. Het netwerk bestaat o.a. uit persrelaties zoals bloggers. Een pr-bureau is dan ook dagelijks bezig met het onderhouden van die relaties. Immers werkt een pr-bureau veelal op basis van geven en nemen. Alhoewel de klanten van een pr-bureau heel belangrijk zijn, delen ze daarom vaak de eerste plaats met persrelaties. Een pr-bureau streeft eigenlijk altijd naar het tevreden houden van beide partijen voor de beste samenwerkingen.

Mag ik op de perslijst?

Bij Bloggers and Brands krijgen wij net zoals andere pr-bureaus dagelijks deze vraag. Wat je als blogger over pr-bureaus moet weten is dat dit niet altijd mogelijk is. Voordat je meteen een mail stuurt met deze vraag, kun je het beste even het pr-bureau bestuderen. Voor welke merken werkt het pr-bureau, waarom doen ze dat en past jouw blog wel bij de merken? Vaak merken wij aan de mails van bloggers op dat ze niet eens weten wat wij doen en voor wie we werken. Ze nemen vaak niet eens de moeite om onze site te bekijken. Hadden ze dat wel gedaan dan hadden ze gezien dat wij een pagina speciaal voor de pers hebben.

Hierop kun je alles vinden wat je moet weten over ons pr-bureau, onze perslijsten en hoe je daarop kunt komen. Je begrijpt dat als bloggers niet eens de moeite nemen om onze site te bekijken, de relatie meteen slecht van start gaat. Van dergelijke relaties zien wij af omdat zo’n blogger blijkbaar niet echt interesse heeft in onze merken. Resultaten uit het verleden laten ook zien dat samenwerkingen met dergelijke bloggers weinig opleveren. Aangezien wij als pr-bureau beide partijen graag tevreden houden, laten wij sommige bloggers niet toe tot onze perslijst.

wat je als blogger moet weten over pr-bureaus

Je bent niet interessant voor elk pr-bureau

Op Twitter zagen wij een ‘boze’ blogger voorbijkomen die het niet leuk vond dat ze niet op de perslijst mocht van een pr-bureau. Het pr-bureau vond de blog van deze blogger niet relevant voor haar klanten. Dat vond deze blogger niet leuk en dat liet zij ook weten. Niet heel goed voor de reputatie voor deze blogger, maar ook niet voor toekomstige relaties met andere pr-bureaus.

Het komt heel vaak voor dat bloggers zich altijd relevant vinden voor een merk. Echter denken merken heel anders dan bloggers, waardoor pr-bureaus heel gericht keuzes maken voor hun perslijst. Wellicht is jouw blog inderdaad niet relevant voor de merken waarvoor een pr-bureau werkt. Misschien heb je niet genoeg bezoekers of hebben ze al genoeg fijne relaties op dit moment. Blijf in ieder geval altijd beleefd en hou de deur open voor toekomstige samenwerkingen.

Wat kan ik van een pr-bureau verwachten?

Zoals eerder aangegeven handelt een pr-bureau dus met name in het belang voor hun klanten. Dit houdt in dat jij als blogger een plekje op relevante perslijsten kun verwachten. In de meeste gevallen betekent dit dat je op de hoogte wordt gehouden van nieuws omtrent merken die relevant zijn voor jouw blog. Je ontvangt dus niet elk persbericht of perspakket dat een pr-bureau verzendt. Het is ook niet vanzelfsprekend dat je producten, barterdeals of persevent uitnodigingen krijgt.

Met een pr-bureau kun je ook leuke samenwerkingen opstellen in de vorm van barterdeals. Zo kun jij bijvoorbeeld een leuk kledingstuk lenen of krijgen in ruil voor een artikel over het merk en product. Je kunt ook interviews aanvragen of eens langskomen in de showroom van een pr-bureau. Pr-bureaus zijn graag heel creatief en vinden dergelijke aanvragen vaak erg leuk. Immers wil een pr-bureau jou als blogger ook graag helpen bij het creëren van mooie content. Werken met een pr-bureau staat en valt in ieder geval met geven en nemen.

aanmelden bij een pr-bureau

Zo val je op bij een pr-bureau

Wat je als blogger over pr-bureaus moet weten is dat ze dagelijks aanvragen krijgen van bloggers. Zorg ervoor dat jouw aanvraag eruit springt met een nette mail. Stel jezelf voor, verzorg werkende links en een mediakit. Vergeet niet te vertellen waarom je op de perslijst wilt staan en wat je voor een pr-bureau kunt betekenen. Zorg er ook voor dat je tijdig reageert als een pr-bureau je een mail terugstuurt. Bij Bloggers and Brands vinden wij het leuk om eerder werk van je te zien.

Als je al eens hebt geschreven over een van onze merken horen wij dat graag. Zo kunnen wij sneller zien of je relevant bent voor onze perslijsten. Ben je net begonnen met bloggen? Wacht dan nog even met het sturen van mails naar pr-bureaus. Er zijn immers zo veel bloggers dat wij heel selectief zijn. Het verschilt per pr-bureau, maar bij ons mag je sowieso (ongeacht het aantal unieke bezoekers van je blog) op onze algemene perslijsten staan. Voor samenwerkingen heb je bij ons in ieder geval minimaal 5.000 unieke bezoekers nodig.

Hopelijk heb je iets aan onze tips, laat je het ons even weten via een comment?

Je kunt jezelf bij ons als blogger inschrijven voor onze perslijsten op deze pagina. Voor betaalde opdrachten via ons mediabureau kun je op deze pagina terecht, als je minimaal 5.000 unieke bezoekers per maand hebt.